Dla rodziców
1. Zanim sześciolatek pójdzie do szkoły
Kiedy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole w klasie pierwszej?
Gotowość szkolna to osiągniecie takiego poziomu rozwoju psychofizycznego, który umożliwia dziecku przystosowanie się do nauki w szkole i podjęcie różnorodnych obowiązków, jakie niesie ze sobą życie szkolne. To osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, umysłowego, społecznego, emocjonalnego, motywacyjnego, który umożliwia dziecku zgodne współżycie i współdziałanie w grupie rówieśniczej, naukę czytania, pisania i liczenia oraz dostosowanie się do nowych obowiązków.
Jak rozpoznać, czy dziecko jest gotowe do szkoły?
Umiejętne rozpoznanie i ocenienie możliwości rozwojowych dziecka w odniesieniu do wymagań szkolnych przez rodziców jest niezwykle istotne.
W przeprowadzeniu oceny poziomu przygotowania dziecka do szkoły pomoże rodzicom poniżej zmieszczony kwestionariusz:” Ocena rodzicielska poziomu przygotowania dziecka do szkoły”.
Dojrzałość fizyczna
Czy Twoje dziecko | tak | nie |
---|---|---|
wykazuje się dobrym zdrowiem | ||
potrafi rzucać piłką do celu z odpowiednia siła | ||
dobrze radzi sobie z czynnościami samoobsługowymi | ||
umie ciąć nożyczkami po zaznaczonej linii | ||
odpowiednio przyciska kredki podczas rysowania | ||
trzyma prawidłowo przybory do rysowania | ||
dokładnie, nie przekraczając linii konturów, koloruje (wypełnia kolorami) rysunki konturowe | ||
dokładnie odtwarza(kreśli) w liniach szlaczki ze znaków literopodobnych |
Dojrzałość umysłowa
Czy Twoje dziecko | tak | nie |
---|---|---|
potrafi skoncentrować się na wykonywanej aktualnie czynności doprowadzić ją do końca, nie rozprasza się, bo jest zainteresowane rezultatem końcowym | ||
Uważnie słucha, kiedy ktoś do niego mówi i pamięta polecenia | ||
chętnie słucha czytanych mu bajek | ||
potrafi opowiedzieć i przeczytanej mu bajeczce | ||
Dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu, w którym żyje, np. wie jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka | ||
mówi zrozumiale dla Ciebie i innych | ||
chętnie rozmawia z innymi dziećmi | ||
dzieli słowa na sylaby i łączy słowa w sylaby | ||
dzieli słowa na głoski | ||
dzieli zdanie na wyrazy | ||
wskazuje rymujące się wyrazy | ||
potrafi porównać dwa różniące się szczegółami obrazki | ||
chętnie i sprawnie układa układanki typu puzzle | ||
wskazuje podobieństwa i równice na obrazkach, potrafi powiedzieć czym równią się przedmioty | ||
koloruje rysunek zgodnie ze wzorem, podaje nazwy kolorów kredek, których używa, potrafi wyróżnić przynajmniej sześć kolorów | ||
układa we właściwej kolejności obrazki tworzące historyjkę obrazkową i opowiada jej treść | ||
rozpoznaje i wskazuje takie same znaki graficzne | ||
rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: kwadrat, trójkąt, koło | ||
odróżnia kierunek lewo – prawo | ||
zna pory roku i związane z nimi zjawiska | ||
zna i stosuje liczebniki porządkowe – pierwszy, drugi, trzeci… | ||
rozumie pojęcia wiązane z przestrzenią nad, pod, za, obok | ||
potrafi układać szeregi z obiektów np. od najdłuższego do najkrótszego | ||
chętnie rozwiązuje zadania matematyczne | ||
umie dodawać i odejmować w zakresie 10 w pamięci lub na palcach | ||
poprawnie i szybko przelicza elementy zbioru w zakresie 10 (i więcej) | ||
zna pojęcia tyle samo, więcej, mniej | ||
Potrafi sklasyfikować (poszeregować, pogrupować) przedmioty według przeznaczenia, kształty, koloru |
Dojrzałość emocjonalno – społeczna
Czy Twoje dziecko | tak | nie |
---|---|---|
umienie bawić się zgodnie z innymi dziećmi |
|
|
potrafi respektować umowy społeczne np. poprawnie zachowuje się w teatrze, w autobusie miejskim, podczas uroczystości rodzinnych |
|
|
najczęściej radzi sobie z emocjami, szczególnie ze złością |
|
|
rozpoznaje rodzaje emocji u innych np. wie, kiedy ktoś jest smutny, i umie to nazwać |
|
|
rozpoznaje rodzaje emocji u siebie np. wie, że się złości, i potrafi to nazwać |
|
|
uzewnętrznia swoje emocje podczas gier |
|
|
Dojrzałość motywacyjna
Czy Twoje dziecko | tak | nie |
---|---|---|
chętnie rano wstaje do przedszkola |
|
|
rozumie konieczność wykonywania zadań |
|
|
wytrwale dąży do zakończenia rozpoczętego zadania |
|
|
wywiązuje się systematycznie ze swoich domowych obowiązków, np. sprząta zabawki |
|
|
wykazuje zainteresowanie pójściem do szkoły i mówi, że chce iść do szkoły |
|
|
odczuwa wyraźnie zadowolenie z dobrze wykonanej pracy |
|
|
Dojrzałość zmysłowa
Czy Twoje dziecko | tak | nie |
---|---|---|
najczęściej wykazuje dobra tolerancję na dotyk |
|
|
czerpie wyraźną radość z zabaw ruchowych |
|
|
dobrze znosi głośne dźwięki |
|
|
dobrze znosi ostre światło (intensywne promienie słoneczne, bardzo jasne światło lampy, migające lampki |
|
|
toleruje różnorodne smaki |
|
|
z przyjemnością rozpoznaje wiele zapachów |
|
|
Niezwykle ważne jest, by na etapie edukacji przedszkolnej w przedszkolu oraz w domu, określać poziom gotowości szkolnej, aby dowiedzieć się jak umiejętności wchodzące w zakres gotowości szkolnej dziecko już osiągnęło, a nad czym powinno się z min jeszcze popracować.
Jeśli dziecko pod koniec roku szklonego nie opanowało wielu umiejętności koniecznych do rozpoczęcia nauki w klasie 1, korzystniejsze dla niego będzie pozostanie w przedszkolu na kolejny rok, w trakcie, którego powinna być prowadzona intensywna praca stymulująca i korekcyjno kompensacyjna nad opóźnionymi sferami jego rozwoju, by zapobiec przyszłym niepowodzeniom szkolnym.
Bibliografia:
Warsztat specjalisty terapii pedagogicznej; I. Mańkowska, M. Rożyńska