Berlin 2018

W dniach od 24 do 28 września młodzież klas trzecich gimnazjum przebywała w Berlinie i Poczdamie. Zwiedzaliśmy bardziej i mniej znane turystom atrakcje: na Alexander Platz wysoką wieżę telewizyjną, Muzeum DDRu, Marienkirche – kościół mariacki z XV wieku, XIX wieczny ratusz z czerwonej cegły, fontannę Neptuna, pomnik Marksa i Engelsa, Berliner Dom – katedrę protestancką, najstarszą dzielnicę i kościół św. Mikołaja, Hauptbahnhof – dworzec główny, budynki Reischstagu i Urzędu Kanclerskiego, Bramy Brandenburskie (jedną w Berlinie, a drugą w Poczdamie) i Plac Paryski, park Tiergarten, Aleję pod Lipami, Pomnik Pomordowanych Żydów Europy i plac Bebel, gdzie naziści książki palili, Wyspę Muzeów z Muzeum Pergamońskim z przepiękną Bramą Isztar z lwami na tle błękitnych i lazurowych okładzin, Charlie Point – jedno z przejść granicznych między NRD a Berlinem Zachodnim, Żydowskie Muzeum projektu Libeskinda, fragment muru berlińskiego z East Side Gallery, zoo z jego 14 000 zwierząt (wśród nich pandą) i akwarium, Kościół Pamięci Cesarza Wilhelma, Europa-Center z Fontanną Kuli Ziemskiej i wodnym zegarem. Wspieliśmy się na Siegessäule i spod złotej statuy bogini Nike spoglądaliśmy na panoramę Berlina. Dalej Kulturforum z licznymi muzeami, filharmonią, bibliotekami oraz kościołem św. Mateusza, Potzdamer Platz i Sony Center z jego żaglami i kinami. W Poczdamie zwiedzaliśmy Pałac Sanssouci, Dzielnicę Holenderską i Bramę Brandenburską, która powstała wcześniej niż ta w Berlinie, wdepnęliśmy na Branderburger Strasse zamkniętą dla ruchu drogowego, Stary Rynek (Alter Markt) i Nowy Rynek wraz z zabytkowymi i malowniczymi uliczkami i kościołem św. Mikołaja. Mieszkaliśmy nad jeziorem Wannsee i jeszcze poznaliśmy w Berlinie Gendarmenmarkt (Plac Żandarmerii) z Katedrą Niemiecką Deutscher Dom i Katedrą Francuską Französischer Dom. A na koniec zakupy poczyniliśmy w sklepie firmowym czekolady Ritter Sport i w odzieżowym Primarku!